Snavs udgiver album, der skal leve op til kæmpe forventninger

Hvordan følger man op på sit debutalbum, når det var så tæt på perfekt, som man kommer. Den opgave har Snavs stået overfor. Derfor er vores forventninger skyhøje til opfølgeren, "Opal". Læs om det lever op til hypen i vores anmeldelse her.

1098
Visninger

Så blev det endelig den udgivelsesdag. Det føles som en halv evighed siden Snavs annoncerede sit andet album “Opal”. I virkeligheden er det kun små fire måneder siden. Men nu har det ramt streamingtjenesterne. Vi fælder dom over det nye album herunder:

Den svære toer

Det er altid svært at følge op på debutalbummet. Især når man rammer den lige i r*ven første gang. Jeg anmeldte i sin tid “SS18” og kaldte det, med undtagelse af et enkelt nummer, for perfektion.

Det er niveauet, som Andreas Holdø har sat for sig selv, og der er den standard han skal holdes op imod. Den lette løsning ville nok være at gentage formlen fra første album.

Men forventningerne ser ikke ud til at have skræmt Snavs, der heldigvis er gået til opgaven med en nysgerrighed på atter at skabe anderledes og innovativ musik fremfor en kopi af “SS18”.

“Opal” består af 10 numre, der sagtens kan lyttes til adskilt. Men de fungerer allerbedst som en samlet lytteoplevelse fra ende til anden, hvor Snavs tryllebinder os og tager os med på en gennemført musikalsk rejse.

Et melankolsk, storslået cinematisk lydunivers

Vi begynder med “Radiant”, der ikke sparer på krudtet. Vi får lige knap et minuts opvarmning, og så sparker Snavs ellers slæden op i 5. gear med albummets første drop, inden tempoet sænkes en smule i andet drop, hvor jeg synes at kunne ane et KSHMR tromme-sample, lige inden droppet kommer. Men det er bare en lille nørdet detalje.

Derefter får vi “Zenith” som har været en af singlerne, der er udgivet forud for albummet. Introen minder for mig om en form for bønnekald. Måske Snavs i virkeligheden inviterer til ceremoni i hans dubstep-tempel.

Numrene slår hårdt fra start. Men på en ny måde hver gang. Alligevel fornemmer jeg helt tydeligt en rød tråd og en klar retning for, hvad han vil. Det er det, Andreas Holdø kan, som få andre.

Snavs leger med bass house

På tredje nummer, “Trippy” får vi albummets første gæst. Det er lavet sammen med hollandske Kage, der også var med på et collab på Snavs’ debutalbum og har udgivet flere numre på Riotville.

Sammen har de lavet et nummer, som jeg bedst kan beskrive som en fusion af Brohugs og D.O.D’s lyd tilsat en sjat Dillon Francis. Men på samme tid anderledes og unikt. Det er svært at beskrive, men vi er i nærheden af noget bass house, og den genre klæder faktisk Snavs virkelig godt!

Så kommer vi tilbage på Snavs’ hjemmebane på “Wayu”. Det er hård dubstep på klassisk Snavs-maner, tilsat en virkelig catchy vokal. Jeg fornemmer, at han virkelig er i sit rette element på det nummer.

“Cyan” udfordrer igen genrerne. Det virker som en form for hybrid mellem pop og Drum n Bass, tilsat elementer fra andre stilarter, som bliver svære at sætte ord på. I albummets sammenhæng kommer det på det helt rigtige tidspunkt som en puster, efter både puls og BPM har været oppe omkring de 150.

En popsang

Snavs og popmusik er umiddelbart to ting, jeg ikke forbinder. Men danskeren viser alligevel mainstream-appel på “Perfect”, der er lavet sammen med Søren Buhl fra Blaue Blume og sangerinden Karen Lassen.

Det her nummer understreger efter min mening, at Snavs kunne begå sig som en af verdens største mainstream-producere, hvis han gik den vej. Jeg er sikker på, at store labels gerne ville signe et helt album i samme stil som “Perfect”, men Snavs nægter at gå på kompromis med sin kreative frihed, og helt ærligt, så vil jeg også hellere se ham fortsætte med at bryde genrer ned og bygge nye igennem sine musikalske eksperimenter.

Karen Lassen fortsætter som vokalist på “Less”, der også har lidt mainstream-appel med en catchy vokal og fuld smæk på future bass i droppet. Det er sådan et motiverende nummer, der får dig til at løbe stærkere eller arbejde hårdere, når du hører det.

Upcoming duo som gæster

Der er kun to collabs på hele pladen. Derfor er det en kæmpe cadeau til den unge danske duo Foramic, at de er med på det ene af de to collabs.

Sammen har de skabt en fusion af dubstep, future bass, der bare passer perfekt ind i det lydunivers, som Snavs har bygget albummet op omkring.

Det største wtf-moment på pladen kommer ved nummeret “Cellar”. Ikke fordi nummeret fejler noget. Det overraskede mig bare, selvom det måske ikke burde.

Titlen på sangen fortæller det nemlig ret nøjagtigt. Det er, hvad jeg vil beskrive som kældertechno. Det skal enten høres i en mørk kælder med gardinerne trukket for, eller i en bil lænet tilbage i sædet med vinduerne nede og bassen helt oppe!

Svigter ikke

På albummets sidste nummer “Neo” bliver der sunget “Don’t let me down”. Albummet slutter med det måske stærkeste nummer af dem alle, og til lyrikken kan vi kun svare, at det her album på ingen måde svigter! Det her er igen et af de numre, hvor man bare kan mærke, at Snavs er i sit es.

Det er lykkes Snavs at matche sit fremragende debutalbum, ja måske endda at overgå det. “Opal” slår i hvert fald fast med kæmpestore søm, at Snavs er en af nordens mest innovative elektroniske artister. Det ville være meget lettere for ham, at blive i sin comfort zone og lave de genrer, hvor han dominerer. Men i stedet fortsætter han med at udvikle og eksperimentere med sin lyd.

Det værste jeg overhovedet kan sige er, at pladen ikke er længere end 10 numre. Men det her album er elektronisk musiks svar på en ti-retters på Noma, hvor der er kælet for detaljerne og det hele hænger smukt sammen, og det vil jeg trods alt hellere have end en buffet af samlebånds-edm på Dalle Valle.

Det er et album, der giver os præcis, hvad vi havde brug for. Vi vidste bare ikke, at vi havde manglet den her plade i vores liv, før vi var færdige med at lytte til “Opal”. Klassisk Snavs. Vi glæder os allerede til album nummer tre!

Har du ikke lyttet til pladen endnu er der kun at sende Snavs’ opfordring fra vores interview med ham videre:

Plug in the headphones, plug out the world. God fornøjelse.